Forskningsrapporter
Vallberg Roth, A.-C., Holmberg, Y., Löf, C. Palla, L. & Stensson, C. (2019). Flerstämmig didaktisk modellering i förskolan. Malmö: Malmö universitet. http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/28448/2019-04-10%20Slutrapport%20Flerst%E4mmig%20didaktisk%20modellering.pdf;jsessionid=76AA6AC53F8597A2A424D35581189A1F?sequence=2
Palla, L. (2019). Vad kan känneteckna undervisning i språk, kommunikation och flerspråkighet?- åren 2016 och 2018. I A.-C., Vallberg Roth, Y., Holmberg, C., Löf, L., Palla, & C., Stensson. Undervisning och sambedömning i förskola: Förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar (ss. 67-80). Malmö: Malmö universitet. http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/28327/2019-04-04%20F%c3%b6rskoll%c3%a4rares%20och%20chefers%20beskrivningar.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Palla, L. (2019). Vad kan känneteckna undervisande förskollärare?- åren 2016 och 2018. I A.-C., Vallberg Roth, Y., Holmberg, C. Löf, L., Palla, & C., Stensson. Undervisning och sambedömning i förskola: Förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar (ss. 81-95). Malmö: Malmö universitet.
Palla, L. (2019). Vad kan känneteckna organisation och ledarskap som verkar för undervisning i förskolor?- åren 2016 och 2018. I A.-C., Vallberg Roth, Y., Holmberg, C. Löf, L., Palla, & C., Stensson. Undervisning och sambedömning i förskola: Förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar (ss. 96-114). Malmö: Malmö universitet.
Palla, L. (2018). Vad kan känneteckna undervisning i språk, kommunikation och flerspråkighet? I A.-C., Vallberg Roth (red.), Y., Holmberg, L., Palla, C., Stensson & I., Tallberg Broman. Undervisning och sambedömning i förskola: Förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar år 2016 (ss. 84-100). Malmö: Malmö universitet.
Palla, L. (2015). Specialpedagogik i förskolan: En forskningsöversikt. I I. Tallberg Broman, A.-C., Vallberg Roth, L., Palla & S., Persson. Förskola: Tidig intervention – SKOLFORSK (ss. 96-120). Stockholm: Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys/vara-rapporter/2015-06-15-forskola-tidig-intervention.-delrapport.html
Palla, L. (2009). En förskola för alla: Tre artiklar om förskola och (special)pedagogik. Kristianstad: Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, 3/2009.
Rosenqvist, J. (Red.) (2009). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige: Delstudie II: Särskoleelever med utländsk bakgrund i storstäder. Kristianstad: Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, 4/2009.
Rosenqvist, J. (Red.) (2007). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige: Om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i särskolan. Kristianstad: Högskolan Kristianstad. Stockholm: Specialpedagogiska institutet.
Palla, L. (2006). Den inkluderande skolan: En studie på gruppnivå om delaktighet och jämlikhet i villkor för elever med funktionshinder. Kristianstad: Högskolan Kristianstad, Institutionen för beteendevetenskap. Stockholm: Specialpedagogiska institutet.
Palla, L. (2004). Flerspråkighet i den mångkulturella förskolan: Förutsättningar, förhållningssätt och strategier. Rapport forskningstema VuLK (Vuxnas lärande och kunskapsutveckling), 2004, serie II, nr. 1 Kristianstad: Högskolan Kristianstad, Institutionen för beteendevetenskap.